Hobbyhood / Hobby przygodowe / Wspinaczka /
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Bouldering – jak trenować pod kątem wspinania na niskich wysokościach?

Wspinaczka to zajęcie, które świetnie pasuje do osób sprawnych fizycznie w każdym wieku. Jednak regularny trening wymaga dobrego przygotowania oraz siły fizycznej. Sprawdź, o jakich zasadach nie można zapomnieć w trakcie treningu przygotowującego do wspinania na niskich wysokościach!

Na czym polega bouldering?

Bouldering to wspinaczkowa aktywność opiera się na realizowaniu konkretnych tras na ściance bez asekuracji. Bouldering wymaga bardzo dużej sprawności fizycznej, siły i elastyczności w ułożeniu ciała, ponieważ wspinający nie jest podpięty do lin zabezpieczających.

Zawodnicy uprawiający bouldering muszą opanować technikę wspinaczki niemal do perfekcji. Dzięki dobremu przygotowaniu są w stanie szybko oraz skutecznie pokonać wyznaczoną trasę, pewnie łapiąc kolejne chwyty.

Co ciekawe, bouldering można realizować nie tylko w specjalnych arenach sportowych ze sztucznymi ściankami, ale także w terenie. Do uprawiania tej dyscypliny najczęściej wykorzystuje się niewielkie głazy, a jedynym zabezpieczeniem przed możliwą kontuzją jest umieszczenie materaca, na którym w razie upadku ląduje zawodnik.

Jakie umiejętności są potrzebne do niskiej wspinaczki?

Jedną z najważniejszych kwestii niezbędnych do uprawiania tego sportu jest siła fizyczna. Bouldering rozwija podczas treningu wszystkie partie mięśniowe, jednak aby wejść na ściankę trzeba osiągnąć już pewien poziom siły. Nie da się wymienić jednego konkretnej partii mięśni, która musi mieć największą siłę, ponieważ w trakcie wspinaczki równie intensywnie pracują ręce, nogi, plecy czy pośladki.

Bouldering wymaga także doskonałej koordynacji ruchowej. Sprawne pokonanie ścianki czy wspięcie się na głaz musi być wykonywanie niemal automatycznie, dlatego umiejętność utrzymania równowagi oraz właściwa koordynacja całego ciała jest bardzo istotna.

Zawodnicy boulderingu posiadają także znakomitą wyobraźnię przestrzenną, która pomaga im szybko i skutecznie przewidywać kolejne ruchy. Wszystkie te elementy można wypracować podczas regularnego treningu pod okiem doświadczonego instruktora.

Trening na ściance wspinaczkowej

Bouldering jest jedną z tych dyscyplin, które wymagają bardzo dużych nakładów siły, których efekty widać po dłuższym czasie. Osoby rozpoczynające treningi wspinaczki powinny przygotować się na dużą częstotliwość i intensywność zajęć.

Przed wejściem na ściankę wspinaczkową warto popracować nad siłą fizyczną i rozbudowaniem mięśni na siłowni. Już kilka treningów na siłowni tygodniowo powinno zbudować pewien zapas, który pozwoli na sprawniejsze pokonywanie najłatwiejszych tras.

Przed rozpoczęciem właściwego treningu warto także popracować nad siłą palców, które odgrywają bardzo istotną rolę podczas wspinaczki. Eksperci zwracają również uwagę na pracę nad koncentracją i umiejętnością kontroli oddechu. Spokój i opanowanie w czasie wspinaczki może okazać się absolutnie nieocenione w najtrudniejszych momentach trasy. Na ściance konkretne drogi wspinania są oznaczone specjalnymi kolorami, które pokazują poziom trudności trasy i właśnie od nich rozpoczyna się treningi wspinaczkowe.

Trening w terenie

Wspinaczka na niskich głazach na terenie otwartym to aktywność przeznaczona głównie dla bardziej doświadczonych zawodników.

Pierwszą z widocznych różnic jest fakt, że trasy na głazach nie są oznaczone kolorami. Oznacza to, że zawodnik musi polegać na własnej intuicji i doświadczeniach bardziej zaawansowanych kolegów. Z tego powodu trening i wspinaczka w terenie nie jest dla początkujących zawodników, którzy nie tylko szlifują swoją technikę, ale również uczą się czytania tras wspinaczki.

Eksperci trenujący bouldering od wielu lat doradzają także, aby przed każdym treningiem (szczególnie w terenie) przeprowadzić długą oraz intensywną rozgrzewkę. Pobudzenie mięśni do pracy jest efektywnym sposobem na ich stymulację w czasie właściwego wysiłku fizycznego. Po rozgrzewce można spróbować wspiąć się na ściankę przez kilkanaście minut. Dzięki temu ciało zostanie przygotowane do poruszania się w pionie w każdą stronę.

Foto wyróżniające: Ed Dunens / Flickr

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Losowe artykuły