Hobbyhood / Sporty umysłowe / Warcaby /
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Jak szybko wygrać w warcaby? Skorzystaj z porad polskiego arcymistrza!

Robert Linder/unsplash.com

W ilu ruchach można najszybciej wygrać w warcaby? Oto jeden z wariantów, który omawia Damian Reszka – czterokrotny mistrz Polski!

Warcaby to pozornie bardzo prosta gra, ale okazuje się, że chwila nieuwagi na samym początku partii może słono kosztować. Oto wskazówki dotyczące tego, w jaki sposób błyskawicznie rozbroić rywala – prosto od polskiego arcymistrza! 

Damian Reszka – sylwetka arcymistrza

Damian Reszka to najbardziej rozpoznawalna persona związana ze światem warcabów w naszym kraju. Już jako 18-letni zawodnik świętował zdobycie tytułu mistrza Polski – dokonał tego jako najmłodszy gracz w historii. Kolejne turnieje udowodniły, że nie było w tym ani krzty przypadku. Po historycznym wyczynie jeszcze trzykrotnie okazywał się najlepszym warcabistą w Polsce.

Aktualnie od ponad 10 lat jest trenerem tego sportu, od kwietnia 2021 roku występuje również w roli prezesa zarządu Polskiego Związku Warcabowego. Ważnym momentem w karierze mistrza federacji była rola dyrektora meczu o mistrzostwo świata w warcabach. Portfolio Damiana świadczy o tym, że mamy do czynienia z prawdziwym ekspertem w kwestii warcabów. Oto jego porady dla nowicjuszy, dzięki którym początkujący może w mgnieniu oka pokonać nieuważnego przeciwnika. 

Uderzenie nowicjusza – wygrana/przegrana w dwóch ruchach!

Zwycięstwo po wykonaniu zaledwie dwóch ruchów może brzmieć nieco podejrzanie, ale tak naprawdę jest ono jak najbardziej realistyczne. Damian wciela się w rolę białych pionów. W celu szybkiego zaatakowania centrum białe często rozpoczynają od ruchu 32-28. Grający czarnymi przeciwnik już wtedy może zastawić na nas pułapkę za sprawą niewinnie wyglądającego ruchu 18-23. Jeżeli będziemy kontynuować atak z lewego skrzydła, zakończy się to sromotną porażką. Potencjalny przebieg kolejnych wydarzeń prezentuje się w następujący sposób:

1. 31-28, 18-23;

2. 37-32, 23-29;

3. 33-24, 20-29;

4. 34-23, 17-22;

5. 28-17, 19-26;

6. 41-37, 11-22.

Umiejętnie grający czarnymi rywal po ruchu białych 37-32 wykorzystuje kolumnę złożoną z trzech pionów, oddając piona ruchem 23-29, a następnie odbijając 20-29. Po biciu białych, a więc 34-23, czarne po raz kolejny oddają swojego piona (tym razem ruchem 17-22) i zyskują gigantyczną przewagę. Grając białymi, jesteśmy zobligowani do bicia 28-17, a przeciwnik w efekcie bije aż trzy nasze piony za jednym zamachem poprzez 19-26. Co więcej, nie mamy możliwości podniesienia się po tym ciosie, bowiem białego piona stojącego na polu 17 nie da się w żaden sposób obronić. Po dowolnym ruchu białych czarne oczywiście biją go za pomocą ruchu 11-22. Efekt? Czarne mogą cieszyć się przewagą dwóch pionów, dzięki której bez problemu można wygrać partię. 

Uderzenie nowicjusza – lustrzane odbicie i wersje dla białych

Innym często spotykanym ruchem białych na początku partii jest lustrzany 33-28 – następne zagranie do centrum, ale tym razem od prawej strony. Kolejne możliwe ruchy stanowią właściwie lustrzane odbicie omawianej powyżej konfiguracji i czarne znów na samym starcie zyskują niebagatelną przewagę dwóch pionów. Jak przekonuje Damian Reszka, z zapasem pary pionów i uważną grą do końca partii porażka w zasadzie nie wchodzi w grę! 

Czy uderzenie nowicjusza zarezerwowane jest wyłącznie dla graczy grających czarnymi? W żadnym wypadku! Białe również mogą zastawiać swoje pułapki. Więcej na ten temat można dowiedzieć się z poniższego filmu Damiana Reszki – jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z warcabami i chcesz nauczyć się kilku sztuczek, to koniecznie musisz go zobaczyć!

zdj. główne: Robert Linder/unsplash.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Losowe artykuły