Artykuł sponsorowany
Dbanie o każdy pojazd – od hulajnogi, przez deskorolkę, aż po samochód czy nawet jacht – jest obowiązkiem każdego właściciela. Chodzi przede wszystkim o to, aby poruszając się po drogach (lub innych szlakach podróżniczych) mieć pewność, że sprzęt jest bezpieczny i nie stwarza zagrożenia ani dla Ciebie, ani dla innych. W tym celu warto regularnie dokonywać przeglądów i serwisowania każdego typu pojazdu.
Rower, aby był bezpieczny, powinien chodzić bez „zacinania się”. W tym celu warto regularnie sprawdzać, czy wszystkie mechaniczne części roweru, gładko się przemieszczają i nie utrudniają jazdy. Gdyby jednak zdarzyło się inaczej jest na to sposób – sklep AVT oferuje szeroki wybór smarów, w tym smary wielozadaniowe, które mogą pomóc Ci rozwiązać problem. Preparaty tego typu posiadają wysokie zdolności smarujące, a w dodatku są odporne na działanie wysokich temperatur (co może mieć znaczenie podczas jazdy). W jaki sposób działają smary wielozadaniowe? Reagują z powierzchnią metali i doprowadzają do chemicznej modyfikacji, dzięki której nie tylko czynią ją bardziej „poślizgową”, ale także chronią nasmarowane elementy przed rdzewieniem. Co więcej, niektóre smary wielozadaniowe są w stanie przenikać w głąb rdzy i usuwać ją – co może pomóc Ci, jeżeli chcesz odnowić dawno nieużywany rower.
Sercem roweru są oczywiście koła. Jeżeli nie zadbasz o to, by były prawidłowo napompowane, nawet najlepszy model nie pojedzie – lub zrobi to bardzo opornie, a Ty będziesz ryzykować upadkiem. Prawidłowe napompowanie roweru na szczęście nie jest trudne. Musisz po prostu odkręcić nakrętkę na wentylu. Poluzowanie tego obszaru pozwoli Ci w na założenie w następnym kroku głowicy pompki, a potem może już rozpocząć pompowanie. W ten sposób nie musisz podnosić ani przemieszczać roweru, aby go napompować. Jeżeli jednak obserwujesz zbyt szybkie uciekanie powietrza z kół, warto zainteresować się przyczyną tego zjawiska. Możesz sprawdzić szczelność dętek lub całych opon. W tym celu warto odkręcić koła i napompowane opony włożyć do pojemnika z wodą – jeżeli zobaczysz bąbelki uciekającego powietrza, będziesz wiedział, że w gumie jest dziura.
Czasami serwisowanie roweru może wymagać od Ciebie większej pracy – zmierzenia łańcucha i sprawdzenia, czy się nie rozciągnął, odkręcenia, przykręcenia lub poluzowania kilku śrub, a może nawet dodania paru gadżetów. W tym celu warto mieć na stanie narzędzia, które pomogą Ci w przeprowadzeniu napraw i usprawnień. Co warto mieć w swoim przydomowym warsztacie? Z pewnością komplet kluczy, wśród których znajdą się klucze imbusowe w różnych rozmiarach (od 1,5 milimetra do 10 milimetrów – dla większości modeli rowerów), klucze torx, do piast i konusów, do kasety oraz do szprych. Ten zestaw pozwoli Ci na odkręcanie i dokręcanie wszystkich śrub Twojego pojazdu. Poza kluczami warto też wyposażyć się w łyżki do opon (by zdejmować je z obręczy), skuwacz i spinkę do łańcucha, a także przymiar do łańcucha. Niezbędna będzie również pompka, najlepiej z manometrem.
Fot.: Robert Bye/unsplash.com