Choć sama technika manewrowania jachtem silnikowym nie jest trudna, to należy pamiętać, że wymaga sporo wprawy, doświadczenia i cierpliwości.
Podobnie jak w przypadku jazdy samochodem i wykonywania pojazdem rozmaitych manewrów, tak i podczas prowadzenia jachtu należy zdobyć doświadczenie i pewność za kierownicą. Ćwiczenie manewrów i prawidłowego sterowania wymagają cierpliwości i czasu. Doświadczenie najlepiej zdobywać nie tylko na otwartych wodach, ale przede wszystkim w portach całej Europy. Różnorodna budowa i konstrukcja portów pomagają przećwiczyć liczne manewry i sposoby cumowania jachtu.
Dodatkowo warto zapoznać się z technicznymi aspektami funkcjonowania jachtu z silnikiem, sposobami napędu, sterem strumieniowym oraz obsługą manetki. Przygotowując się do nauki poprawnego sterowania i manewrowania jachtem silnikowym, należy zwrócić uwagę na działanie windy kotwicznej, długość łańcucha, specyfikację silnika znajdującego się w łodzi (stacjonarny z wałem, doczepny lub układ Z), maksymalnymi i ekonomicznymi obrotami sprzętu, a także położeniem „steru zero”. Dobra znajomość wyposażenia łodzi pozwoli na sprawniejszą i szybszą naukę, a także doda kierującemu pewności za sterem.
Eksperci w dziedzinie żeglugi podkreślają, że dużym ułatwieniem w prawidłowym przeprowadzeniu wszelkiego rodzaju manewrów oraz samym sterowaniu jachtem jest trzymanie się kilku podstawowych zasad.
Pierwsza z nich jest związana z precyzyjnym wykonywaniem ruchów, według specjalistów lepiej działać powoli. Reguła ta dotyczy nie tylko powolności w wykonywanych ruchach, ale także samej prędkości, jaką nadaje się jachtowi. Łódź nie ma hamulców, a klasyczne hamowanie silnikiem prowadzi do skrętu. Z tego powodu lepiej zwolnić i powolnymi, dokładnymi ruchami manewrować łodzią.
Kolejna z zasad dotyczy jachtów niezależnie od ich napędu. Przy manewrowaniu, szczególnie podczas cumowania, najpierw powinno się wychylić ster za burtę, a dopiero później włączać bieg. Dzięki temu jacht będzie niemal skręcać w miejscu, co pozwoli na swobodne i bezpiecznie cumowane czy wykonanie manewru. Podczas wykonywania manewrów warto także pamiętać o tym, aby dobrze poznać swoją łódź, szczegółowo przemyśleć manewr i przedstawić go reszcie załogi, korzystać ze steru strumieniowego i wykonywać ruchy ze spokojem oraz opanowaniem.
W poprawie umiejętności sterowniczych pomocne mogą się okazać proste ćwiczenia, które kształtują sprawność w wykonywanych ruchach, pozwalają na nabranie wprawy, a także szlifują zdolności manualne na pokładzie. Jednym z podstawowych ćwiczeń jest pływanie wstecz, które pomaga w panowaniu nad łodzią. Dodatkowo warto także pracować nad zmianą kursu, zatrzymywaniem oraz rozpoczynaniem płynięcia podczas poruszania się w tył. Tym sposobem sternik lepiej poznaje możliwości swojej łodzi i sposób jej ruchu na wodzie. Pracując nad swoimi manewrowymi umiejętnościami, warto także dobrze opanować zmianę kursu za pomocą pracy silnika. Eksperci pomagający poprawiać umiejętności techniczne podkreślają również, że dla poprawy komfortu manewru warto dokładnie zapoznać się ze specyfiką i konstrukcją portu przed rozpoczęciem samego cumowania.
Zdj. główne: Alina Kacharho/unsplash.com